Begrenzing van de gemeentelijke schuldenlast stuit op verzet

Op 7 februari 2019, over deze onderwerpen: Financiën – begroting, Gemeenteraad

De voorbije legislatuur daalde de gemeentelijke schuld onder impuls van N-VA van bijna 28 miljoen euro naar iets meer dan 20 miljoen eind 2019. Dit is ongeveer 1.400 euro per inwoner van onze gemeente. Jaarlijks worden daardoor 400.000 euro aan rentelasten minder betaald. Dit geld kan besteed worden aan beleid voor onze inwoners.

“De inspanningen inzake schuldafbouw mogen niet verloren gaan en daarom vroegen  we om de gemeentelijke schuld te plafonneren op maximaal 1.500 euro per inwoner. Op die manier hebben de Buggenhoutenaren de garantie dat het gemeentebestuur de financiële toestand niet meer laat ontsporen.” - Wim Mommaers.

N-VA rekende voor de invoering van een gemeentelijk schuldplafond op de steun van de andere partijen maar geen enkele partij steunde het voorstel. Nochtans vond huidig schepen van Financiën Suys het in de vorige legislatuur noodzakelijk dat het gemeentebestuur nog meer inspanningen moest doen om te besparen. Nu zijn partij zelf aan de macht is, blijkt dit allemaal niet meer nodig te zijn. CD&V stemde tegen het schuldenplafond, en houdt zo de handen vrij om de gemeentelijke schuld opnieuw de hoogte in te jagen. Een gemiste kans.