Buggenhout is Fairtrade gemeente

Op 3 april 2018, over deze onderwerpen: Armoede & gelijke kansen, Ontwikkelingssamenwerking

Buggenhout heeft zijn officiële erkenning als fairtrade-gemeente op zak.
'Ons dossier werd al meer dan een half  jaar geleden doorgestuurd', zegt schepen Jan Jacobs van ontwikkelingssamenwerking, ' Als gemeente kopen we al jaren fruitsap aan van de Wereldwinkel, mogen zij om de 2 jaar wijn verkopen tijdens de Zomerse Donderdagen, voorzien we fruitsapjes als vieruurtje tijdens de speelpleinwerking, wordt er Wereldwinkelkoffie geschonken in onze academie  en zo meer'.

De gemeente engageert zich ertoe om eerlijke handel te promoten. Dat gebeurt onder andere door bij aankoop van producten aandacht te besteden aan de prijs die de producenten in ontwikkelingslanden krijgen en aan hun arbeidsomstandigheden. De gemeente doet daarvoor beroep op leveranciers die een certificaat hebben van eerlijke handel of op alternatieve handelsorganisaties zoals Oxfam Wereldwinkel.

De Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) stimuleerde de aanvraag om fairtrade-gemeente te worden. Maar het is zeker ook een verdienste van de vrijwilligers van de Wereldwinkel.