Mobiliteitsplan

Op 23 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Wim Mommaers poseert aan een verkeersbord

 

Mobiliteitsplan (punt 6 van de gemeenteraad van donderdag 24 augustus 2017)

 

Het voorstel van mobiliteitsplan van de Gemeentelijke Begeleidingscommissie werd toegelicht op de gemeenteraad van juni en vervolgens op 26 juni aan de bevolking. Het plan bevat tal van maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen, met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruikers. Enkele krachtlijnen.

 

Blikvanger van het mobiliteitsplan is ongetwijfeld de fietssnelweg, die aansluit op buurgemeenten Dendermonde en Londerzeel en snelle en veilige verplaatsingen met de fiets moet mogelijk maken. Hiervoor wil het bestuur onder meer de Reigersweg grotendeels afsluiten voor autoverkeer en in de Kerkhofstraat een vrijliggend fietspad aanleggen.

 

De dorpskernen worden beter aangeduid door poorteffecten om het inkomende verkeer af te remmen. De buitenkant van de Dries in Opdorp wordt grotendeels enkelrichting, en het pleintje voor de basisschool wordt anders ingericht. Op het kruispunt Hof ter Koppen in Opstal wordt de voorrangsregeling gewijzigd, waardoor de verbinding Krapstraat-Broekstraat een voorrangsweg wordt en het verkeer uit Molenstraat en Varentstraat dus moet stoppen.

 

Het sluipverkeer op verkavelingsbanen wordt aangepakt met tractorsluizen. Uiteraard wordt er rekening mee gehouden dat alle plaatsen nog bereikbaar zijn voor bewoners en voor de hulpdiensten.

 

Aan de bewoners wordt zoveel mogelijk inspraak gegeven. De plannen zijn onder meer beschikbaar op de website. Geïnteresseerden kunnen ook steeds een woordje uitleg krijgen. Op die manier heeft het bestuur al heel wat feedback gekregen over het plan. Op de gemeenteraad van 24 augustus 2017 volgt nu de voorlopige vaststelling van het mobiliteitsplan.

 

Dan volgt een openbaar onderzoek van 30 dagen waarbinnen alle bewoners officiële bezwaren kunnen indienen op delen van het plan. Deze bezwaren worden door het schepencollege verwerkt in een definitieve versie van het plan, die in de loop van de maand oktober zal worden voorgelegd aan de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC). Daarna volgt de definitieve vaststelling van het mobiliteitsplan op de gemeenteraad van 26 oktober 2017.

 

 

Verkeersmaatregelen (punten 7 tot en met 11)

Kasteelstraat

Komende vanuit Leemputten is de zichtbaarheid beperkt. Bovendien is de straat duidelijk ondergeschikt aan de Kasteelstraat. Het verkeer dient er dan ook voorrang te geven aan het verkeer in de Kasteelstraat.

 

Kerkstraat

Er werd een aanvraag ingediend voor het bekomen van een parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze aanvraag werd beoordeeld op basis van een vastgelegde, objectieve lijst met criteria en goedgekeurd.

 

Klaverveld

Om de veiligheid van de voetgangers te verhogen wordt net vóór het rond punt (komende van de Vierhuizen) een zebrapad aangelegd tussen de parking en de school Claevervelt.

 

Vekenstraat

In de Vekenstraat zal een verbod gelden voor verkeer van meer dan 3,5 ton, behalve plaatselijk verkeer. Doorgaand zwaar verkeer wordt dus geweerd.

 

Veldstraat

In de Veldstraat tegenover de Drietorenstraat wordt een parkeerverbod ingevoerd om het in- en uitrijden van de Drietorenstraat en de doorstroming in de Veldstraat te bevorderen.

Meer info?

 

Wim Mommaers

Schepen van Mobiliteit en Onderwijs

0478/361624

Wim.Mommaers [at] n-va.be

 

Voor meer informatie en het volledige dossier verwijzen we door naar de website van de gemeente waarvan u de link hieronder vindt:

http://www.buggenhout.be/dienstverlening.asp?id=1248&mnu=

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is