N-VA Buggenhout wil belastingdruk voor alleenstaanden verlagen

Op 12 mei 2023, over deze onderwerpen: Financiën – begroting, Gemeenteraad, Lokaal sociaal beleid - OCMW

Volgens een recente studie van OESO betalen singles in België 52% van hun loon aan belastingen, wat ruim boven het Europees gemiddelde van 24% ligt. Ook in Buggenhout is er een toename aan alleenwonenden. “In 2012 waren er ongeveer 1.500, in 2018 was dat al 1.610 en vorig jaar steeg dit aantal tot 1.755” kaart N-VA oppositieraadslid, Ward Vranken aan.

De N-VA fractie stelt daarom voor om de belastingdruk evenrediger te verdelen door de gemeentelijke gezinsbelasting te differentiëren per gezinstype. Concreet zouden alleenstaanden slechts de helft van het tarief voor koppels mogen aangerekend krijgen. De korting kan toegekend worden op de aanslagbrief gezinsbelasting of omgezet worden in gemeentelijke cadeaubonnen.

“De bedoeling van het voorstel is om de belastingdruk evenrediger te verdelen en niet om koppels extra te belasten. Het is nu aan het gemeentebestuur om te kijken welke initiatieven zij zullen nemen om de gemeentelijke belastingdruk voor alleenstaanden te verminderen.”, aldus Vranken. Op de gemeenteraad van april liet CD&V echter weten geen bijkomende inspanningen te leveren voor alleenstaanden.

Daarnaast wijst Vranken op de transparantie van de gemeentelijke belastingen. Burgers verdienen te weten wat de huidige jaarlijkse inkomsten van de gezinsbelasting bedraagt en welke uitgaven hier tegenover staan, zoals personeelsinzet, briefwisseling en controle van betalingen.

Dit voorstel van de N-VA fractie kan een stap in de goede richting zijn om de belastingdruk voor alleenstaanden in Buggenhout te verminderen. Het is nu afwachten wat het gemeentebestuur zal doen om deze situatie aan te pakken.