N-VA gaat voluit voor de gemeentelijke visie rond KMO-zone Alvat

Op 7 december 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie

HLN 7/12

Dossier Alvat veroorzaakt wrevel binnen coalitie

De protestactie van het ACV aan de Alvat-site in Buggenhout én vooral de steun van enkele gemeenteraadsleden en schepenen aan actievoerders veroorzaakt wrevel binnen de Buggenhoutse meerderheidscoalitie. Coalitiepartner N-VA roept tot eenduidigheid.

De Alvat-site in de wijk Briel is een oud zeer in Buggenhout. Het terrein ligt er al jaren verloederd bij. Maar het dossier voor een herbestemming zit muurvast. Terwijl het gemeentebestuur van de site een KMO-zone wil maken, opteert de provincie voor een watergebonden industrieterrein. ACV-actievoerders vatten het voorbije weekend post aan het terrein voor een protest. Ze drongen aan op schot in de zaak. "De gemeente moet maar met de provincie aan tafel gaan zitten en tot een akkoord komen", klonk het. NCD-schepenen Geert Hermans en Geert Mannaert bezochten de actie. NCD-gemeenteraadslid Jan Stevens was één van de actievoerders. En dat is in het verkeerde keelgat geschoten bij coalitiepartner N-VA. "Het lijkt erop dat hier dubbel spel wordt gespeeld", zegt Jean-Pierre Willems. "Raadsleden die eerst het plan van de gemeente om van Alvat KMO-zone te maken unaniem goedkeurden, staan nu plots mee op de barricaden voor een akkoord met de provincie. Dat zou betekenen dat de gemeentelijke ambitie voor KMO's afgevoerd wordt. Wij vinden dit niet kunnen."

KMO-zone

Ook de andere coalitiepartner Open Vld krijgt er van N-VA van langs. "Ook Open Vld gaat in deze zaak niet vrijuit", klinkt het. "Ook die keurt in de gemeente het plan voor KMO goed, maar tegelijk zet haar gedeputeerde Hilde Bruggeman, dan nog uit Buggenhout, bij de provincie geen enkele druk om de gemeentelijke autonomie te erkennen en te doen

respecteren." N-VA benadrukt dat ze voluit voor de gemeentelijke visie rond KMO-zone blijft gaan. "We hebben daar ook al contacten voor bij de kabinetten van ministers Homans en Weyts", zegt Willems. "Het is beter om samen voor een goede oplossing te gaan, dan voor de slechte met industrieel karakter die de provincie wil opleggen."