N-VA wil steunmaatregelen voor handelaars en verenigingen

Op 19 april 2020, over deze onderwerpen: Financiën – begroting, Jeugd, Lokale economie, Sport

N-VA wil dringend maatregelen om de Buggenhoutse handelaars en verenigingen te ondersteunen. Door de coronacrisis zijn hun inkomsten immers grotendeels weggevallen. Velen onder hen trekken intussen aan de alarmbel. Het gemeentebestuur blijkt echter geen relanceplan te hebben om dit probleem aan te pakken. Fractieleider Wim Mommaers: “Er is terecht veel aandacht voor de veiligheidsmaatregelen om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Maar als we willen dat onze Buggenhoutse handelaars en het rijke verenigingsleven in onze gemeente deze crisis overleven, is er dringend actie nodig.”

Met N-VA willen we onmiddellijk van start gaan met een noodplan. Daarbij staat de ondersteuning van de verenigingen, een relance van de economie en blijvende aandacht voor het welzijn van onze inwoners.

Ondersteuning verenigingen

(1) We ontwikkelen een verenigingenfonds voor dringende financiële ondersteuning van verenigingen die met kosten geconfronteerd worden en hun inkomsten uit eetfestijnen en dergelijke zien wegvallen.
(2) De reservatie van gemeentelijke infrastructuur moet kosteloos kunnen geannuleerd worden. Reeds betaalde reservaties voor evenementen die niet kunnen doorgaan worden meteen terugbetaald.

Een relance van de economie

(1) We voorzien een cadeaubon van 10 euro per inwoner die enkel kan besteed worden bij onze lokale handelaars. Dit koppelen we aan een ‘Koop lokaal’ actie via de gemeentelijke website en het infoblad.

(2) We maken werk van een uniek aanspreekpunt bij de gemeentelijke diensten voor handelaars met vragen. Deze organiseert ook overleg met alle middenstandsorganisaties voor een relanceplan van de lokale handel.

(3) We creëren een noodfonds voor horeca en handelaars die hun winkel noodgedwongen moesten sluiten bovenop de Vlaamse hinderpremie.

Blijvende aandacht voor het welzijn van onze inwoners

We zetten een ‘babbellijn' op met vrijwilligers voor mensen die nood hebben aan sociaal contact.

Het gemeentebestuur moet in deze uitzonderlijke tijden durven te investeren. Naast het geld dat bespaard wordt uit activiteiten die niet kunnen doorgaan (zoals de zomerse donderdagen), moeten in de begroting ook extra middelen vrijgemaakt worden.

Wim Mommaers: “N-VA wil constructief meewerken aan de relance van de gemeente. Hopelijk wil het gemeentebestuur ons volop betrekken. Samen kunnen we deze crisis aan.”