Nog dit jaar nieuwe kippenactie in bosgemeente

Op 11 april 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Nog dit jaar zal een nieuwe kippenbedelingsactie plaatsvinden in Buggenhout. Dat heeft burgemeester Geert Hermans (CD&V) gezegd tijdens de jongste gemeenteraad.

De vraag of er nog eens kippen bedeeld zouden worden aan Buggenhoutse gezinnen kwam er van oppositieraadslid Ward Vranken (N-VA). “Een vorige gemeentelijke actie dateert immers al van 2017, terwijl dit toch een groot succes was”, zegt hij. “Kippen zijn de ideale manier om de afvalberg te verkleinen, want ze eten alles. Het zou goed zijn dit nog eens te herhalen door opnieuw gratis kippen aan te bieden aan de Buggenhoutse gezinnen. We weten dat de wet op dierenwelzijn bepaalt dat je dieren niet meer tegen verlaagde prijs mag aanbieden, maar de gemeente zou op zoek gaan naar een oplossing daarvoor. Hoe zit het daar ondertussen mee?”

Burgemeester Hermans had positief antwoord: “Er zal dit jaar zeker een nieuwe kippenactie komen”, zegt hij. “Maar dan zonder kortingen en ook gratis weggeven mag niet. De kippen zullen dus aangeboden worden aan de marktprijs, maar om die te drukken zullen we werken met een groepsaankoop. De technische dienst zal dit coördineren en de aankoop van kippen zal bij een Buggenhoutse handelaar gebeuren. We plannen de bedeling nog voor de zomervakantie, ofwel na de verkiezingen in oktober.”

HLN Nele Dooms 11-04-24