Opstal krijgt veilige fietsverbinding naar Dendermonde

Op 25 april 2018, over deze onderwerpen: Toerisme

Fietsers die vanuit Opstal in Lebbeke of Dendermonde willen geraken moeten vaak langs de Molenstraat rijden. De straat heeft echter geen fietspad, en moet bovendien heel wat verkeer slikken. Voor de fietsers is dit dan ook geen goede oplossing.
Onze schepen van Mobiliteit Wim Mommaers wil de fietsers nu een veilig alternatief geven voor de drukke Molenstraat.
"Vanuit de Krapstraat loopt langs de Dreef eigenlijk een rechte verbinding via de Begijnenweg naar de Reigersweg en het station van Baasrode-Zuid. Enkel tussen de Kortedreef en de Driesenweg wordt de weg onderbroken door een akker. In ons tragewegenplan werd dan ook voorzien om deze verbinding door te trekken"
Het schepencollege heeft nu beslist om naast de gracht een fietsverbinding te realiseren, zodat Dreef en Begijnenweg rechtstreeks op elkaar aangesloten worden. Op die manier kunnen zwakke weggebruikers de Molenstraat vermijden.
Schepen Mommaers: "Er zal een studiebureau aangesteld worden om een volledig dossier op te stellen. We zullen ook met de betrokken eigenaars gaan praten om de nodige gronden te verwerven."
De nieuwe verbinding past ook in het mobiliteitsplan. Vanuit de dorpskernen worden veilige en fietsvriendelijke aansluitingen gemaakt op de fietssnelweg tussen Dendermonde en Mechelen. De gemeente Buggenhout wil hier maximaal aan meewerken en op die manier het fietsen actief promoten bij onze bewoners.