Overlast door knijten in Buggenhout

Op 16 augustus 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu
knijt

Begin augustus 2022 ontving N-VA Buggenhout verschillende meldingen van overlast door knijten in de Scheldevallei. Knijten zijn ultrakleine steekmuggen die vooral voorkomen ter hoogte van slibgebieden. De zwelling en jeuk zijn zeer onaangenaam en pijnlijk. Naar verluidt kunnen de bewoners langs de Schelde geen korte broek meer dragen in de tuin of op straat zonder gestoken te worden door knijten. Omdat de mandatarissen en bestuursleden de overlast ernstig nemen werd op 5 augustus reeds een bijkomend punt ingediend voor de gemeenteraad van 1 september.

De N-VA fractie stelt voor om :

- De overlastproblematiek structureel te laten aanpakken door De Vlaamse Waterweg door middel van vloedgeulen, windschermen, aromatische planten, rietkragen, natuurlijke vijanden (her)introduceren en andere werkzame oplossingen.-

- In tussentijd de buurtbewoners en passanten voldoende te informeren en beschermen tegen de steekgrage knijten.

De brief aan De Vlaamse Waterweg is intussen vertrokken en ook de buurtbewoners werden per brief geïnformeerd.

Klik hier voor het artikel in HLN

Klik hier voor het artikel in het Nieuwsblad