schepen voor Cultuur, Jan Jacobs

Cultuur

Visietekst Cultuur

Vooraf:

-Buggenhout investeert relatief veel in cultuur. Dat willen we zo houden.  Zeker ook in ons verenigingsleven willen we blijven investeren.
-Naast centen (zeker voor wie investeert in jeugd en opleiding) moet er ook goedkope toegang mogelijk zijn tot de infrastructuur en moet er terreinhulp worden aangeboden. We blijven ons baseren op het laatste cultuurbeleidsplan om zo richting te houden.
-Op regelmatige basis overleg tussen alle culturele actoren blijven stimuleren om kruisbestuivingen te bewerken.
-De nieuwe webstek van de gemeente moet ook cultuur in grote mate ten goede komen. En voor de verenigingen én voor de eigen programmatie.
-De omgevingen van de cultuursites moeten voorbeelden zijn van netheid.
-Uit de laatste enquête blijkt dat de Buggenhoutenaar zeer tevreden is over het cultuurbeleid. Een reden te meer om dit te handhaven.

Het bib-beleid, net als de academie wordt hier buiten beschouwing gelaten gezien zij een specifiek onderdeel zijn van het cultuurbeleid . Zij vragen  immers een specifieke aanpak. Zeker de doorstroming van de leerlingen van de academie naar de verenigingen blijft een moeilijk item.

Infrastructuur – onderhoud-controle:

Onze cultuursites zijn de trots van Buggenhout. Van Pit, tot Patattenmolen tot Orangerie, gemeentehuis Opdorp, schooltje op Den Briel: zij vragen permanent onderhoud en investeringen. Dat kost geld. Maar de verenigingen zijn vragende partij en maken er gretig gebruik van. Dus moeten deze investeringen gedaan worden.

De Raad van Beheer (gemengd samengesteld uit politici en gebruikers) houdt toezicht op het financieel plaatje en de investeringen.

Administratieve ondersteuning:

De bestaande vrijetijdsbalie (recent in het leven geroepen) voldoet niet echt aan het vooropgestelde doel. Blijkbaar creëert men daar een kwalijke vorm van stress.  Is het een oplossing het afdelingshoofd af te zonderen in een apart bureau? Het vernieuwen van de webstek zou zeker een extra boost moeten geven aan deze dienst en de werkdruk gevoelig verminderen.

Activiteiten:

De talloze initiatieven van onze verenigingen willen we blijvend ondersteunen (zie ook bovenaan). Het zijn de initiatieven die vanuit de basis vertrekken en dus belangrijk zijn. Zij geven “de buik“ van het volk weer.

Beeldende kunst neemt hier een specifieke plaats in. Maar de kunstenaars zijn rijkelijk bedeeld met de ateliers die zij ter beschikking hebben. Het is ook goed dat zij verenigd blijven in hun “kunstraad“. Voor de WAK zijn zij dikwijls ‘trekker’.

De gemeentelijke prijs van Buggenhout – Kunstprijs Pieter Vanneste probeert ieder jaar kunst aan te trekken dat het plaatselijk niveau overstijgt. Meestal lukt dat. Gezien wij het winnend werk verwerven bouwen we ook een kunstpatrimonium op.

Wij ondersteunen de activiteiten in onze deelgemeentes: Lente op de Dries, Karnaval Opstal –Jazz in de PM….

Wij blijven ook een abonnementsformule aanbieden voor cultuur dat Buggenhout overstijgt. Op deze manier willen wij onze inwoners cultuur aanbieden waarvoor ze normaal naar de stad moeten gaan. Variatie is één van de pijlers. Ook gunstige prijszetting en beheersing van de kosten zijn een permanente bekommernis.
Organiseren Vlaanderen Feest

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:

Een aantal intergemeentelijke samenwerkingen worden ondersteund teneinde de plaatselijke werking supplementaire stimulansen te geven.

-Erfgoedcel Land van Dendermonde ter ondersteuning van Erfgoeddag en Ter Palen bv.
-Zone C , samenwerking met culturele centra uit de naburige gemeentes.
-Leesdijk en Cultuurdijk.

Uitdagingen:

-Doorstart verenigingsraad
-Samenwerking rond jeugdcultuur
-Promo Uit in Vlaanderen en vrijetijdspas
-Promo C-Zine App
-Samenwerking academie-verenigingen: permanente uitdaging.
-Wijkwerking zit in de lift. Moeten we dat structureren?

Gestelde vragen waar we nog niet uit waren?

Moet schepen van cultuur en jeugd , schepen van vrijetijd ( dus ook van sport)  worden? Heeft voor-en nadelen. Moet verder rijpen.
Moeten we bij volgende coalitiebesprekingen bevoegdheid jeugd en cultuur terug claimen? Wij zullen op dat moment cultureel en jeugdig Buggenhout 18 jaar hebben geleid. De vrees is dat het in andere handen snel zou kunnen aftakelen.

Jan Jacobs & Jean-Pierre Willems

21/09/2016

Nieuws over dit onderwerp

N-VA vraagt aanstelling kinder- of jeugddichter