10-puntenprogramma CD&V is zwaar onvoldoende

Op 12 mei 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd, Lokale economie, Sport

Het 10-puntenprogramma waarmee CD&V de gevolgen van de coronacrisis wil aanpakken is ruimschoots onvoldoende en werd zelfs nog niet goedgekeurd in de gemeenteraad. N-VA pleit voor meer directe ondersteuning van verenigingen en handelaars.

De verschillende voorstellen om de crisis aan te pakken werden besproken op de commissie algemene zaken – die hierover een advies geeft – waarna de hele zaak naar de gemeenteraad verhuist. Tegen alle afspraken in besliste CD&V echter nu al om een zogenaamd ‘tienpuntenprogramma’ te lanceren met maatregelen die zouden gedragen worden door alle politieke partijen.

Niets is minder waar: CD&V vergeet er immers bij te vertellen dat het minimale pakketje, dat in de commissie algemene zaken besproken werd, door zowat alle oppositiepartijen als onvoldoende bestempeld werd.

N-VA-fractieleider Wim Mommaers: “Dat mensen niet moeten betalen voor gemeentelijke infrastructuur die ze niet gebruikt hebben, lijkt me nogal evident. De echte ondersteuning van de gemeente voor verenigingen en handelaars is eigenlijk beperkt tot iets meer dan 30.000 euro. Een fractie van het bedrag van meer dan 85.000 euro die de gemeente uitspaart op evenementen die niet kunnen doorgaan.”

Er wordt slechts 8.210 euro uitgetrokken voor de zelfstandigen en 21.700 euro voor de verenigingen. De subsidieverhoging van 10 % komt voor vele verenigingen neer op slechts enkele tientallen euro’s, terwijl hun inkomsten vaak met duizenden euro’s gedaald zijn. Bovendien wordt geen enkele rekening gehouden met de reële impact van de verliezen op de werking van de club.

N-VA betreurt ook dat de zelfstandigen niet meer betrokken werden bij de opmaak van een relanceplan: “CD&V beloofde alle zelfstandigenorganisaties te raadplegen. Op de commissie algemene zaken werd echter enkel een lijstje van Buggenhout Troef besproken, dat door CD&V dan nog volledig van tafel geveegd werd. Ronduit teleurstellend. Het 10-puntenprogramma mist visie en ambitie. We moeten onze inwoners ondersteunen en een perspectief op de toekomst bieden. CD&V kiest er echter voor om gewoon af te wachten tot alles voorbij is.”

N-VA zal dan ook haar eigen voorstellen opnieuw indienen in de gemeenteraad. Onze fractie wil onder meer een gemeentelijke cadeaubon die kan gebruikt worden bij onze lokale handelaars en een ruimere ondersteuning van de verenigingen die het moeilijk hebben. Hopelijk is CD&V bereid om het 10-puntenprogramma nog aan te passen en echt te investeren in Buggenhout.