Buggenhout betaalt 35.000 euro voor verlies aan parking en krijgt geen garanties voor een verbeterde ontsluiting Platteput

Op 15 februari 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Onderwijs, Ruimtelijke ordening
Masterplan Klaverveld

In mei 2019 stelde N-VA Buggenhout voor om de veelgebruikte dolomietparking ter hoogte van Klaverveld beter aan te leggen. Meerderheidspartij CD&V liet als reactie de gemeentelijke eigendom opmeten en afpalen met als doel de parking te verkopen aan het revalidatiecentrum Buggenhout. Op de uitbreidingsplannen van het revalidatiecentrum is te zien hoe door de bouw van een kinezaal het aantal parkeerplaatsen wordt gehalveerd. Omdat ook de provincie Oost-Vlaanderen haar scholen wil uitbreiden te Buggenhout werd een overlegstructuur ‘Masterplan Klaverveld’ opgestart. Nu de workshops niet het gehoopte resultaat halen, worden dure studiebureaus ingeschakeld en dat is tegen de zin van N-VA Buggenhout.

Parking Klaverveld

De randparking te Klaverveld ligt er, 4 jaar na de vraag om de parking heraan te leggen, nog steeds erbarmelijk bij. Toen in 2019 bekend raakte dat CD&V deze randparking wenst te verkopen aan het revalidatiecentrum, ontving N-VA vele verontruste reacties. Vele leerkrachten, ouders en klanten maken dagelijks gebruik van de parkeermogelijkheden. Ook bij grote evenementen staat de randparking snel vol.

“Een vergroening van Klaverveld is voor N-VA bespreekbaar maar een halvering van het aantal parkeerplaatsen is de creatie van een extra probleem. Ouders van schoolgaande jeugd begrijpen vast hoe moeilijk het nu al is in ons centrum. Dat CD&V beweert dat Buggenhout over voldoende parkeerplaatsen beschikt, tart alle verbeelding en gaat bovendien in tegen hun eigen verkiezingsprogramma waarbij ouders gestimuleerd zouden worden om de randparkings te gebruiken.” – vertelt raadslid Ward Vranken

Masterplan Klaverveld

Sinds zowel het Revalidatiecentrum Buggenhout als de provincie Oost-Vlaanderen kandidaat zijn om de parking te kopen voor hun uitbreidingsplannen, werd een overlegstructuur opgestart met de naam ‘Masterplan Klaverveld’. Alle functievragers van Klaverveld, Vierhuizen, Platteput en Schoolstraat kregen de kans om deel te nemen te nemen aan workshops met als doel alle functionaliteiten binnen het plangebied beter op elkaar af te stemmen. Enkele voorbeelden:

De gemeente wil een betere ontsluiting voor de Platteput.
De provinciale school wil Kiempunt en Richtpunt dichter bij elkaar brengen en zo het probleem van de bussen centraliseren.
Het revalidatiecentrum wil uitbreiden.
De school Sint-Vincentius wil een nieuwe secundaire school bouwen.

De overlegmomenten voor de opmaak van een Masterplan Klaverveld lijken ideaal om tot een gedragen oplossing te komen. Alle scholen, het revalidatiecentrum en de gemeente proberen er oplossingen te besluiten die voor alle actoren een meerwaarde zullen hebben.

“De overlegstructuur met workshops is goed maar het enige waar momenteel unanimiteit over bestaat is de verkoop van de parking aan het revalidatiecentrum. Om andere knopen door te hakken worden extra studiebureaus ingeschakeld die deels als bemiddelaar zullen optreden. Er is echter geen enkele garantie dat een studiebureau in haar rol als bemiddelaar zal slagen” – gaat Vranken verder.

Ontsluitingsweg Platteput

Bijna maandelijks vraagt N-VA een stand van zaken op met betrekking tot de verbeterde ontsluiting van de Platteput, die reeds jaren beloofd wordt. In de vorige legislatuur werden door de gemeente zelfs gronden aangekocht om een uitweg naar de Kruisbaan te realiseren.

Een oplossing laat sindsdien echter al jaren op zich wachten. Een extra ontsluitingsweg zou ook kunnen lopen over de eigendommen van de GO!-school en de provinciale school Richtpunt. Die worden nu weliswaar mee betrokken in het overleg, maar het is niet duidelijk of de ontsluitingsweg ook op hun terrein zal mogen komen.

“Met deze samenwerkingsovereenkomst weten we enkel zeker dat de gemeente minstens 35.000 euro aan studiekosten zal betalen, maar er is geen enkele garantie dat de bijkomende ontsluitingsweg van de site de Pit er ook zal komen. N-VA stelt daarom voor om eerst opnieuw met alle actoren aan tafel te gaan en daar de oplossingen te bespreken tot er een consensus uit de bus komt.” zegt fractievoorzitter Wim Mommaers.