FOTOSPECIAL : Installatievergadering gemeenteraad Buggenhout op 2 januari 2013 onder massale belangstelling

Op 3 januari 2013

Het was burgemeester Tom Van Herreweghe, die op 26 december 2012 de eed als burgemeester aflegde in de handen van provinciegouverneur Denys, die de vergadering opende en de agenda even uit de doeken deed.

Voorzitter van de gemeenteraad
Nadien gaf hij de microfoon over aan voorzitter van de gemeenteraad, Jean-Pierre Willems. Voor de vele aanwezigen was dit reeds een eerste verandering. Beide leiders spanden zich in om in begrijpbare taal aan de bevolking uit te leggen wat er allemaal veranderde in de nieuwe legislatuur. En dat blijkt heel wat te zijn. We komen daar later nog uitvoerig op terug zodat het ook voor ons en voor jullie begrijpbaar is. Wie zegde daar ook al weer dat de ‘C’ in BBC (de nieuwe beleidsstructuur) voor ‘Chinees voor de burger' stond?

Jammer, ik wil een voorzitter voor iedereen in de gemeenteraad zijn
JP Willems opende op zijn beurt de vergadering met de plechtige belofte dit (nieuwe)mandaat goed aan te pakken en hoopte dat hij dit toonbeeld van democratie ook zo kon uitwerken. Hij betreurde dat niet iedereen van de gemeenteraad zijn kandidatuur had mee ondertekend want wars van ieder politiek ideeëngoed wilde hij vooral een’ voorzitter van de volledige gemeenteraad zijn om sàmen iets van Buggenhout te maken’. Voor ons (en blijkbaar voor velen, gezien de talrijke fronsen) was dit wel even de wenkbrauwen optrekken en wat koffiedik kijken, maar later op de avond kregen we toch van uit een andere hoek wat tekst en uitleg. Ook daar komen we later nog op terug.

Eedaflegging
Eerst legde ieder gemeenteraadslid plechtig de eed af om nadien de schepenen dit voor een tweede maal te laten doen. Hieronder vindt u de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad voor de periode 2013-2019.
Tom Van Herreweghe, burgemeester
Jean-Pierre Willems, voorzitter gemeenteraad
Bart Biesemans, gemeentesecretaris
De schepenen : Geert Hermans eerste schepen ; Jan Jacobs tweede schepen ; Nadine Sertijn derde schepen ; Wim Mommaers vierde schepen ; Geert MannaertvVijfde schepen
De gemeenteraadsleden :Lucienne Cassimon ;Rosette Buys ; Jonathan Van Dooren ; Rita De Maeyer ; Liesbeth Moortgat ; Sylva Bogaerts ; Linda Steps ; Dorien Meskens ; Sigrid Bertier ; Dirk Stallaert ; Hugo Dooms ; Frans Suys ; Ghislene Vermeiren ; Pierre Claeys ; Jan Stevens ; Steven Creyelman

OCMW- en politieraad
De laatste twee agendapunten waren stemmingsrondes om de OCMW-raadsleden en de leden van de politieraad te verkiezen.

Jong geleerd is oud gedaan

Hier mochten (of moesten) de twee jongste gemeenteraadsleden hun steen(tje) daadwerkelijk bijdragen. De 19-jarige Dorien Meskens en de 20-jarige Jonathan Van Dooren haalden alle stembrieven op, telden die op volledigheid, openden en lazen voor op welke persoon er was gestemd. Er volgde voor de secretaris heel wat rekenwerk, want naast het aantal stemmen moest ook rekening worden gehouden met de leeftijd van de kandidaat, de ervaring en de rangorde in de lijst van zijn of haar partij. Gelukkig kon hij daarvoor rekenen op de medewerking van 3 gemeentebedienden die ook hun (vrije) avond in de raadszaal doorbrachten.

Op naar de nieuwjaarsreceptie
Alles verliep vlekkeloos, zij het iets langzamer dan verwacht en terwijl alle stemmingsrondes en uitslagen in een PV werden gegoten, besloot burgemeester Van Herreweghe zijn nieuwjaarswensen nu reeds ten berde te brengen. Waarschijnlijk voelde hij net als alle aanwezigen ook reeds hoe de temperaturen in de raadszaal aan het oplopen waren. Naast het nieuws dat ons Buggenhout reeds voor het twaalfde jaar op rij groeit qua bevolkingsaantal, onthouden wij vooral ‘het enige Malheur dat de inwoners van Buggenhout zouden mogen kennen in 2013 is dat wat je straks in je glas houdt’.

Het was tenslotte voorzitter Jean-Pierre Willems die de vergadering mocht sluiten en iedereen uitnodigde om samen het jaar in te zetten met heel wat Buggenhouts lekkers.