N-VA Buggenhout wil nieuw rusthuis bouwen

Op 26 januari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Lokaal sociaal beleid - OCMW
Seniorama 1

Tijdens de jongste gemeenteraad heeft N-VA Buggenhout een pleidooi gehouden voor de bouw van een nieuw en modern woonzorgcentrum. De oudste assistentiewoningen van Seniorama 1 hebben hun beste tijd gehad, het nieuwe woonzorgdecreet legt op dat rusthuiskamers groter moeten zijn dan de huidige. Daarnaast eist het OCMW-personeel via een petitie een oplossing voor het nakende parkeerprobleem. Al deze elementen tonen aan dat de opmaak van een toekomstvisie over de zorgcampus essentieel is. Bij N-VA is de bouw van een nieuw woonzorgcentrum met ondergrondse personeelsparking het uitgangspunt van die visie.

De petitie van het OCWM-personeel

Maar liefst 60 personeelsleden ondertekenden een petitie over het nakende parkeerprobleem waarmee ze dagdagelijks worden geconfronteerd. Ward Vranken, gemeenteraadslid voor N-VA, ziet het met lede ogen aan en heeft al een oplossing in petto: “Als zoveel personeelsleden een petitie ondertekenen, mag een gemeentebestuur daar niet licht overgaan. Met N-VA hebben we dit signaal begrepen en vragen we de schrapping voor de invoering van de blauwe zone op korte termijn. Op lange termijn kan een ondergrondse parking soelaas bieden.”

In Buggenhout is 30% van de bevolking ouder dan 60 jaar. Zo’n populatie wijst op de nood aan voldoende woningen met zorg en assistentie. Ook hier is het gemeentebestuur niet proactief genoeg mee bezig volgens Vranken. “Uiteraard blijven ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, maar als dat niet meer haalbaar is, moet de lokale overheid een assistentiewoning of rusthuiskamer kunnen aanbieden. Dat hogere zorgprofielen in het toewijsreglement de voorrang genieten, is een landelijke tendens die ook Buggenhout treft. ”

De N-VA vroeg al in september 2022 naar de opmaak van een toekomstvisie voor de zorgcampus. Zestien maanden later is daarvan nog niets te merken terwijl de agenda van de OCMW-raad amper gevuld raakt. De administratie gaf echter al duidelijk aan dat het verouderde patrimonium, en Seniorama 1 in het bijzonder, een hoog financieel risico vormen en de nodige investeringen zullen nodig zijn.

Tijd voor visie en investeringen

Vranken is dan ook duidelijk over de visie die zijn partij vooropstelt: “Voor N-VA liever geen architectenwedstrijd zoals de bij de Buggenhoutse brandweerkazerne of het ronde rusthuisgebouw van 35 miljoen euro te Baasrode. Wij kiezen voor een modern, kwalitatief en duurzaam gebouw dat voldoet aan de normen van het woonzorgdecreet en een ondergrondse parkeerplaats biedt aan het OCMW-personeel.”