N-VA vraagt invoering sterrenregister voor tijdens zwangerschap overleden kindjes

Op 26 september 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Lokaal sociaal beleid - OCMW
sterrenregister

Gemeenteraadslid Sylva Bogaerts (N-VA) diende een voorstel in om een sterrenregister te creëren in Buggenhout. “Het zal de mogelijkheid bieden om symbolisch alle sterrenkindjes te registreren, ongeacht de duur van de zwangerschap”, zegt ze. Het voorstel kreeg de steun van de gemeenteraad.

Het sterrenregister heeft als doel het taboe rondom stilgeboortes te doorbreken en deze belangrijke kwesties bespreekbaar te maken. “Er is geen groter verdriet dan dat van een ouder die een kind verliest”, zegt Sylva Bogaerts. “Met de uitrol van dit sterrenregister willen we laten voelen dat we het verdriet van elke ouder die een kindje verliest, willen helpen dragen. Vanaf het moment van de zwangerschap koesteren ouders dromen over de toekomst. Het verlies van een kindje verandert hun leven ingrijpend, en ze worden geconfronteerd met een lege buik, lege armen, een lege kamer en een leeg huis. Na een groot verlies worden herinneringen het meest waardevolle bezit.”

Verantwoordelijke schepen Nadine Sertijn (CD&V) juichte het voorstel toe. Buggenhout krijgt dus binnenkort een sterrenregister.