Nieuwe website voor de gemeente in de maak

Op 31 augustus 2016, over deze onderwerpen: Communicatie, Gemeenteraad

Zoals voorzien in het meerjarenplan investeert het gemeentebestuur dit jaar in een nieuwe website. De vorige is ondertussen bijna 15 jaar oud, en is dringend aan vervanging toe. Op de gemeenteraad van 25 augustus 2016 wordt een uitgebreid bestek goedgekeurd dat de grote lijnen van de nieuwe site beschrijft.

De nieuwe gemeentelijke website zal de relatie tussen de gemeente en de burger drastisch veranderen. Er zal immers niet enkel een schat aan informatie op een overzichtelijke manier voorgesteld worden. Ook kan de burger zelf tal van documenten op digitale wijze aanvragen en eventueel zaken melden, zonder dat een bezoek aan het gemeentehuis hiervoor noodzakelijk is.

Schepen van Communicatie Wim Mommaers: “De website krijgt uiteraard een nieuwe, frisse lay-out en een nieuwe huisstijl. De gebruiker kan op een eenvoudige manier bepaalde kerninformatie terugvinden, zoals bijvoorbeeld de openingsuren van het gemeentehuis, de afvalkalender, vacatures of een stratenplan. Er zal ook gewerkt worden met thema’s (leren, wonen, werken, …) die de burger snel moeten begeleiden naar de juiste informatie. Omgekeerd kan de burger ook aanvragen aan de gemeente richten en de status van zijn dossier opvolgen.”

Aanpassingen zijn achteraf uiteraard nog mogelijk. Daarom zal de burger ook aangemoedigd worden om zijn opmerkingen en suggesties ter verbetering van de website te formuleren, zodat hiermee rekening kan gehouden worden om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

De goedkeuring van het bestek en de gunningswijze op de gemeenteraad van 25 augustus is de eerste stap in het proces. Wellicht zal het nog een klein jaar duren vooraleer de nieuwe website effectief online is.