Opdorp krijgt eigen zelfstandige gemeenteschool

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Onderwijs
Wim Mommaers voor de schoolpoort van basisschool Opdorp

De gemeentelijke basisschool van Buggenhout bestaat uit twee vestigingsplaatsen: Buggenhout-centrum en Opdorp. Beide scholen werken volgens dezelfde principes en visie en onder eenzelfde directie. Maar de school in Opdorp kent al jaren een stijgend leerlingenaantal wat de nood aan beleidsmatige sturing verhoogt. Bovendien groeit de behoefte aan een eigen invulling van het onderwijsproject. Het gemeentebestuur wil op dit punt dan ook ingrijpen.

Schepen van Onderwijs Wim Mommaers (N-VA): “Het gemeentebestuur heeft aan de Opdorpse noden willen tegemoetkomen door in de school een coördinator aan te stellen. Deze coördinator is in Opdorp het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten, en moet toelaten om beter de vinger aan de pols te houden. Hoewel we zeer tevreden zijn over het werk van de coördinator, moeten we toch vaststellen dat deze inspanning naar de toekomst toe onvoldoende is.”

Op de vergadering van het schepencollege van 25 oktober 2016 werd dan ook beslist om de gemeentelijke basisschool op te splitsen in twee afzonderlijke entiteiten met een eigen directie. Hierdoor kan beter en sneller ingespeeld worden op de noden van de school, de leerkrachten en de leerlingen, en krijgt het team in Opdorp de kans om een autonoom project te ontwikkelen. De school zal ook een eigen naam krijgen.

Deze hele operatie zal worden doorgevoerd met de steun en het advies van OVSG (Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten). Voor de leerkrachten zal er in de praktijk weinig veranderen. Immers zullen de twee afzonderlijke scholen in de toekomst op basis van de leerlingenaantallen minstens evenveel gesubsidieerde lestijden genereren. Bovendien blijft het gemeentebestuur zijn engagement tegenover de beide scholen onverkort handhaven en zullen alle geplande investeringen worden doorgevoerd.

Wim Mommaers: “De leerkrachten en de schoolraad werden ondertussen van de beslissing in kennis gesteld. Het is echter de bedoeling om de beslissing nog vóór de kerstvakantie ook door de gemeenteraad te laten goedkeuren. We hebben dan ruimschoots de tijd om de omschakeling voor te bereiden en een nieuwe directeur te zoeken voor de school in Opdorp. Huidig directeur Koen Robberechts blijft aan de slag op de school in Buggenhout.”

De nieuwe structuur zal in werking treden op 1 september 2017, bij de start van het nieuwe schooljaar. Wellicht zal dit ongeveer samenvallen met de opening van de nieuwe refter en turnzaal in Opdorp. Deze geplande werken zullen immers beginnen op 2 mei 2017, waarbij 90 dagen voorzien worden voor de uitvoering. Ook op dit vlak kan Opdorp dus een mooie start maken op 1 september.