Programma 2024

N-VA wil van Buggenhout opnieuw een bruisende gemeente maken. We gaan investeren in de openbare ruimte, zorgen voor meer verkeersveiligheid en ondersteunen evenementen die leven brengen in Buggenhout, Opstal, Opdorp en Briel. We hebben onze visie samengevat in 4 x 25 voorstellen voor een leefbare, duurzame, ondernemende en zorgzame gemeente.

Een leefbaar Buggenhout

Leefbaar Buggenhout: een aangename gemeente waar het goed en veilig is om te wonen

Een ruime meerderheid van onze dorpsgenoten woont graag in Buggenhout, Opstal, Opdorp en Briel. Om nog meer inwoners tevreden te stellen, heeft N-VA een aantal voorstellen die de leefbaarheid in onze gemeente drastisch kunnen verhogen. Maximaal behoud van de open ruimte, een veilige en propere woonomgeving, vlotte en veilige verkeersstromen en voldoende woningen vormen de rode draad in onze programmapunten.

  1. N-VA pleit voor de herwaardering van onze dorpscentra. We investeren in de centrale pleinen en ontmoetingscentra en versterken de herkenbaarheid en identiteit van elk dorp. De publieke ruimte moet groener en aantrekkelijker worden. We streven naar een bereikbare dienstverlening en zetten maximaal in op basisvoorzieningen (handel, geldautomaat, ...) in elk dorpscentrum.
  2. Om het dorpse karakter van Buggenhout te behouden, remmen we de groei van appartementen af. Ze worden enkel nog toegelaten in afgebakende woonkernen en mogen maximaal vier bouwlagen hoog zijn. Om de parkeerdruk tegen te gaan, moeten minstens twee autostaanplaatsen per woonentiteit voorzien worden.
  3. N-VA wil de stationsomgeving aangenamer maken en vergroenen. De heraanleg moet meer zijn dan enkel asfalt en verf.
  4. Betaalbaar wonen in eigen gemeente is een absolute prioriteit. We komen tegemoet aan de vraag naar kleinere woongelegenheden voor alleenstaanden. Ook onze oudere inwoners moeten zelfstandig kunnen blijven wonen in het dorpscentrum, waar alle voorzieningen op wandelafstand liggen.
  5. Het aantal sociale woningen in Buggenhout is voldoende hoog. Om jonge koppels de kans te geven een betaalbare starterswoning te vinden in hun eigen gemeente, wordt de focus van sociale woningbouw (tijdelijk) verlegd naar woningen van het bescheiden woontype. De bejaardenwoningen in Brielpark, Ter Vieren en Hofstee bieden alvast een ideale locatie om bescheiden woningen met een landelijk karakter te laten bouwen.
  6. Er wordt een algemeen kader opgesteld met stedenbouwkundige voorwaarden die in de gemeente Buggenhout van kracht zijn. Dit geeft eigenaren en ontwikkelaars duidelijkheid bij aanvang van een bouwproject. Eerder dan een minimale gevelbreedte leggen we een minimale vloeroppervlakte op.
  7. Leegstand en verwaarlozing verkleinen het aanbod van betaalbare woningen en bouwgronden en houden een verloederde indruk van de gemeente in stand. Daarom zullen we consequent de belasting op leegstand en verwaarlozing innen. Een pop-upinrichting kan tijdelijk een uitzondering op de leegstandsheffing verkrijgen. We verwachten dat met een strengere aanpak van leegstand en verwaarlozing meer panden en kavels zullen gemoderniseerd worden.
  8. De zone tussen de Pit-site, de schoolomgeving en de zorgcampus van het OCMW wordt een rustige kuierzone met voorrang voor fietsers en voetgangers. Een dergelijke flaneerzone bakenen we door onder andere uniform straatmeubilair duidelijk af.
  9. Bij de heraanleg van de Kerkstraat worden ook het kerkplein en de omliggende straten meegenomen. We maken van het kerkplein een gezellig dorpsplein met meer groen. Om de Kerkstraat tot een winkelwandelstraat om te vormen, nemen we flankerende maatregelen zoals een verkeerslus met de Maalderijstraat en voldoende parkeervakken in het kernwinkelhart. Brede voetpaden en ruimte voor terrassen moeten de straat een aangenaam karakter geven. Uiteraard worden daarbij voldoende parkeerplaatsen voorzien.
  10. We bouwen de Pit-site op de Platteput verder uit als dé onderwijs- en vrijetijdssite met accommodaties voor sport, cultuur en jeugd. Deze centrale zone van gemeenschapsvoorziening heeft echter nood aan een betere en veiligere ontsluiting. Het aantal parkeerplaatsen wordt minstens behouden.
  11. De weginfrastructuur aan gemeentelijke basisschool De Pupil in Opdorp wordt aangepast met een breder voetpad, zodat er meer plaats is voor de kinderen en het verkeer beter rond de school wordt geleid.
  12. Bij de heraanleg van het kerkplein en centrum van Opstal moeten een vlotte doorstroming, een verkeersveilige schoolomgeving en voldoende parkeerplaatsen gegarandeerd worden. We voorzien ook een uitgebreide en overdekte fietsenstalling.
  13. Den Briel mag geen alternatief zijn voor sluipverkeer dat de N17 wil vermijden. De Brielstraat wordt voorbehouden voor plaatselijk verkeer met een verbod voor zwaar verkeer +3,5 ton. In samenspraak met het Vlaams Gewest wordt op de Provincialebaan een veilige oversteekplaats aangelegd voor fietsers en voetgangers.
  14. Functionele trage wegen zijn een absolute meerwaarde. Er wordt gretig gebruik van gemaakt door de schoolgaande jeugd, recreanten en voor woon-werkverkeer. Waar mogelijk onderzoeken we hoe missing links kunnen worden opgelost. Tracés waarvan het openbaar nut volledig is verdwenen, ontnemen we definitief het statuut van trage weg. We leggen de focus op het regulier (groen)onderhoud van de bestaande wegen, eerder dan het openen van nieuwe wegen.
  15. Op Buggenhouts grondgebied werken we de fietssnelweg langsheen de spoorlijn Dendermonde – Mechelen af. Bij de stad Dendermonde dringen we aan dat ze de fietssnelweg ook op haar grondgebied inricht. Ook naast de museumspoorlijn 52 Dendermonde – Puurs blijven we pleiten voor een fietssnelweg. Hiervoor starten we de nodige gesprekken opnieuw op.
  16. De belangrijkste fietspaden worden verlicht.
  17. N-VA wil duidelijke voorrangsregels op de kruispunten. Het kruispunt Kamerstaat, Vitsstraat en Kerkstraat wordt heringericht zodat de hoofdas Kamerstraat – Vitsstraat wordt en verkeer vanuit de Kerkstraat voorrang moet verlenen. Na een periode van proefopstelling zonder rotonde beoordelen we de zichtbaarheid, de verkeersveiligheid en de doorstroming.
  18. Om de snelheidsregimes in Buggenhout te vereenvoudigen, vervangen we de vele snelheidsborden door snelheidszones. Dynamische snelheidsborden zorgen ervoor dat zo’n snelheidsbeperking tot 30km/u (in bijvoorbeeld de Hanenstraat, de Vierhuizen of aan de Academie) enkel geldt tijdens de schooluren. Hierdoor zal de zone 30 beter gerespecteerd worden.
  19. Parkeren op de openbare weg wordt steeds vaker als een probleem ervaren. De vlotte doorstroming en bereikbaarheid voor de hulpdiensten komen in een aantal straten in gevaar. N-VA wil dat meer mensen op hun eigen terrein kunnen parkeren door waar mogelijk diepere voortuinzones toe te laten zodat burgers parkeerplaatsen kunnen aanleggen in waterdoorlatend materiaal. Ook de aanleg van buurtparkings langs dubbelrichtingsstraten met veel geparkeerde voertuigen moeten we onderzoeken. Als de parkeerruimte niet gevonden kan worden, zullen vaste parkeerstroken aangeduid worden.
  20. De parkeerplaatsen in het centrum maken we bekend met een bewegwijzerd parkeerplan. Gronden voor randparkings zoals in de Molenstraat en de Kasteelstraat worden ingericht en niet verkocht. Eventueel creëren we extra bovengrondse en/of ondergrondse publieke parkeerplaatsen.
  21. Het doorgaand vrachtverkeer in Buggenhout is de jongste jaren toegenomen door de komst van het rekeningrijden langs gewestwegen zoals N41, N17 of A12. 25% van dit vrachtverkeer heeft hier geen bestemming en willen we dan ook weren uit de dorpskernen. Dit kan door de vrachtwagens om te leiden naar de gewestwegen en hierover akkoorden te sluiten met de buurgemeenten of afstemming te eisen binnen de vervoerregioraad.
  22. Heel veel Buggenhoutenaren storen zich aan onverzorgde bermen, bomen, perken, voetpaden, openbare sportinfrastructuur, enz. In een groene bosgemeente is er uiteraard veel mankracht nodig om te maaien, te snoeien en te wieden. Om de groendienst te ontlasten besteden we indien nodig het groenonderhoud voor bv. de zorgcampus, de Pit-site, speelpleintjes en de trage wegen uit aan lokale tuinaannemers. We denken daarbij ook aan sociale tewerkstelling zoals Spoor 2 e.d. Op die manier kan de groendienst zich weer focussen op de verspreide groenzones die Buggenhout heeft.
  23. De veilige woonomgeving wordt in de eerste plaats verzekerd door de politiezone Buggenhout-Lebbeke. We ondersteunen het politiekorps in de zoektocht naar extra politiepersoneel zodat we evolueren naar een volledige bezetting van het korps. Extra personeel creëert meer blauw op straat en zal er samen met gericht cameratoezicht voor zorgen dat overlastlocaties vaker worden bezocht.
  24. Een aantrekkelijke werkgever heeft natuurlijk ook een moderne uitvalsbasis en dus investeren we in de bouw van een nieuwe politiekazerne die centraal in de politiezone gelegen is. Een renovatie van de huidige kazerne is niet langer te verantwoorden (plaatsgebrek, slechte energetisch waarde …). Onze Buggenhoutse wijkpost wordt volwaardig uitgebouwd.
  25. Buurtinformatienetwerken zijn een welgekomen aanvulling op het politiewerk. Buurtbewoners kunnen bij een coördinator terecht met informatie over verdachte voertuigen of personen. De politie filtert de opmerkingen. Naast de buurtinformatienetwerken kunnen ook camera’s een afschrikeffect op criminele personen of bendes hebben. Een investering in de afwerking van een volledig cameraschild langs alle invalswegen van de gemeente/politiezone wordt ingepland.

Een duurzaam Buggenhout

Duurzaam Buggenhout: een groene en propere gemeente met aandacht voor het klimaat en duurzame energie en met respect voor onze landbouwers

Buggenhout is een groene bosgemeente, maar kan op een aantal vlakken zeker nog een tandje bijzetten. N-VA wil sluikstorters en bedrijven die de milieuregelgeving negeren streng aanpakken. We ondersteunen private boomaanplant en zorgen ook voor meer openbaar groen. Ons gemeentelijk patrimonium moet een inhaalbeweging maken wat betreft duurzaamheid en energiezuinigheid.

  1. De Alvat-site wordt ingericht als een groen, duurzaam en lokaal bedrijventerrein.
  2. We voorzien meer controles op de naleving van de milieuregelgeving door onze bedrijven. Bij overtreding wordt er streng opgetreden.
  3. Buggenhoutbos zorgt voor dé groene uitstraling van onze gemeente. Bij volgende bosaanplantingen geven we voorrang aan een bosinbreiding waarbij de extra bomen worden bijgeplant binnen de huidige grenzen van het bos.
  4. Bij het verpachten of verhuren van haar landbouwgrond geeft het gemeentebestuur voorrang aan landbouwers in hoofdberoep.
  5. In samenwerking met de landbouwers en de landbouwraad worden houtkanten (bv. bomenrij) en andere kleine landschapselementen voorzien waar dat kan.
  6. We starten de zoektocht naar een ideale locatie voor een kringloopwinkel te Buggenhout opnieuw op. De kostprijs voor het gebouw en de uitbating wordt gedeeld met DDS en Verko.
  7. Op verschillende locaties komt nog asbest voor. Met N-VA gaan we voor een asbestvrije gemeente door het asbestloket van Verko verder te promoten en een groepsaankoop voor de verwijdering van asbest te lanceren.
  8. Buggenhout pleit als pionier bij afvalintercommunale Verko voor de (her)introductie van weegdiftar waarbij vuilnisbakken worden gewogen en de vervuiler per kilogram betaalt.
  9. De zwerfvuilacties in samenwerking met de verenigingen en de ondersteuning van Mooimakers, Glasbolpeters en Wegspotters wordt onverminderd voortgezet. De betrokken vrijwilligers worden maximaal ondersteund.
  10. We betrekken experten en vrijwilligers van de milieuraad al in de ontwerpfase van grotere infrastructuurprojecten.
  11. Om de pakkans van sluikstorters te verhogen zetten we in samenwerking met Verko mobiele camera’s in. De boetes worden daarbij gemaximaliseerd. Ook voor peuken en hondenpoep worden sensibiliserende acties opgezet.
  12. Op vraag van onze inwoners plaatsen we bladkorven waar dat zinvol is.
  13. Naast het gemeentelijk bomenplan met een netto aangroei van bomen zullen we ook private aanplantingen van inheemse bomen promoten. Voor elke woning met tuin kan één bomenplant worden voorzien. Voor achtertuinen kan dat een fruitboom zijn, voor de voortuinen wordt gekozen voor onderhoudsvriendelijke soorten.
  14. We verhogen het aantal bloemenweides. Ook in de wegbermen wordt extra bloemenmengsel gezaaid nadat de bodem werd verarmd/verschraald.
  15. Om waterlopen zuiver te maken, trekken we de rioleringsgraad op tot 100%. Ingebuisde waterlopen worden na de afkoppeling van het afvalwater maximaal in open bedding aangelegd. Ook de zuiveringsgraad moet evolueren naar 100%. Woningen die niet centraal gelegen zijn, moeten zelf instaan voor de zuivering van hun afvalwater.
  16. We hernemen het gemeentelijk kippenproject door gratis kippen aan te bieden aan de Buggenhoutse gezinnen die er plaats voor hebben.
  17. Afhankelijk van het aantal elektrische wagens verhogen we het aantal laadpunten. Ook het aantal laadpunten voor elektrische fietsen verhogen we significant.
  18. De deelmobiliteit moet worden uitgebouwd in samenwerking met de vervoerregioraad. Hoppinpunten zorgen voor overstapmogelijkheden tussen openbaar vervoer, deelfietsen, deelwagens, enz.
  19. Het reglement voor gevelgroen en tegeltuinen wordt verder gepromoot. Een suggestieve plantenlijst helpt geïnteresseerde inwoners op weg.
  20. De verouderde gemeentelijke gebouwen wordt energiezuiniger gemaakt. Gevelisolatie, zonnepanelen en/of warmtepompen zorgen ervoor dat de gemeentelijke gebouwen energiezuiniger worden. Voor het oudste patrimonium maken we plannen voor een afbraak en nieuwbouw op.
  21. Om te ontharden wachten we niet op een kampioenschap tegelwippen. Indien een onthardingsproject voldoende draagvlak vindt, kan het worden doorgevoerd. Zo denken we bijvoorbeeld aan de voetpaden van een deel van het Hopveld. Nieuwe verhardingen worden waterdoorlatend aangelegd. Asfalt en betonverhardingen laten we enkel toe als dit noodzakelijk is.
  22. De subsidies voor milieu worden herzien in functie van gevelgroen, tegeltuinen en verdere ontharding.
  23. De groene S is een lijnelement dat uit het structuurplan een plaats kreeg in het beleidsplan ruimte Buggenhout. De natuur- en landbouwgebieden van de Opdorpse Diepmeren, den Dries, de Brabantse beek tot en met het Buggenhoutbos worden verder uitgebouwd als groen-blauwe ader.
  24. Buggenhout zal extra inspanningen doen om het label fairtradegemeente te behouden. Zo zullen we eerlijke en lokale producten voor alle plechtigheden aankopen.
  25. De GROS willen we hervormen tot een samenwerkingsverband waarbij de gemeentelijke steun bestaat uit een secretarisfunctie, een noodfonds en een hefboomsubsidie. Het doel moet zijn om meer mensen te bereiken met de buitenlandprojecten die in Buggenhout hun bakermat hebben. In elk geval wordt de GROS om advies gevraagd als het gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking betreft. De huidige subsidie wordt voor deze nieuwe werking fors opgetrokken.

Een ondernemend Buggenhout

Ondernemend Buggenhout: succesvolle ondernemingen, actieve burgers en verenigingen en bruisende dorpscentra

Onze handelaars vormen het kloppend hart van onze dorpscentra en verdienen meer ondersteuning vanuit de gemeente. We investeren ook meer in de evenementen in elke deelkern van onze gemeente. N-VA wil de subsidies aan verenigingen flink optrekken, en geeft actieve burgers de kans om mee te participeren aan het gemeentelijke beleid.

  1. Om onze lokale ondernemers zuurstof te geven, organiseren we jaarlijks een jobbeurs in samenwerking met lokale ondernemingen. We verkiezen bovendien elk jaar een Buggenhoutse onderneming van het jaar om onze gemeente te vertegenwoordigen. Het ondernemingsloket wordt versterkt zodat lokale ondernemers vaker en sneller een beroep kunnen doen op de ondersteuning van dit loket.
  2. Het samenwerkingsverband tussen de verschillende ondernemersverenigingen wordt bestendigd in een gemeentelijke raad voor lokale economie. Deze adviesraad verdeelt de gemeentelijke werkingssubsidies en geeft ook advies bij grote projecten zoals de heraanleg van de Kerkstraat.
  3. Bij de toewijzing van overheidsopdrachten wordt rekening gehouden met de ‘responstijd’ van de leveranciers. Voor kleinere opdrachten gebruikt de gemeente zo vaak mogelijk de actuele lijst met gemeenteleveranciers, zodat er meer aandacht is voor een lokaal aankoopbeleid.
  4. Een bedrijvengids wordt online in eigen beheer geactualiseerd. Per 3 jaar kan een nieuwe papieren versie worden uitgebracht met een stratenplan.
  5. De Buggenhoutse cadeaubon ‘Bugo-bon’ wordt verder uitgebreid naar soorten en verkoopplaatsen.
  6. We geven ruimte aan ondernemers, onder meer op de Alvat-site. Door lokale bedrijven te voorzien van een loods met bedrijfswoning blijft de sociale controle ook in het weekend doorlopen. De gemeente zorgt in elke deelgemeente voor een locatie die startende ondernemers de kans geeft om tijdelijk (als pop-up) een zaak te starten. Daarnaast vraagt het dalende aantal marktkramers om een herwaardering van de wekelijkse markt.
  7. Er wordt in samenwerking met de bestaande horecazaken een horecaplan opgemaakt. Het plan moet onder meer de verdwijning van de Buggenhoutse cafécultuur tegengaan met maatregelen zoals het ondersteunen van de kroegentocht(en) met 500 euro per deelnemer. We voorzien een terrasreglement, een starterspremie, een renovatiepremie en/of een herlokalisatiepremie.
  8. De drijfkrachtbelasting wordt omgevormd tot een bedrijfsbelasting die rekening houdt met jobcreatie en milieu-impact.
  9. Onze ondernemers hebben nood aan duidelijke info. De gemeentelijke website, nieuwsbrief en sociale media zijn de eerste informatiebron bij nieuwsberichten zoals bv. verkeershinder en wegenwerken, maar ook om informatie over subsidies of beleidsbeslissingen te vinden.
  10. De Buggenhoutse gezinsbelasting van 45 euro per adres wordt afgeschaft. Het totaal aan inkomsten uit de gezinsbelasting integreren we in de onroerende voorheffing zodat ook eigenaars, die niet zelf in Buggenhout wonen, meebetalen.
  11. We steunen onze verenigingen. De werkingssubsidies voor de jeugd-, cultuur- en sportverenigingen werden al jaren niet geïndexeerd. We indexeren eenmaal fors en koppelen het totaalbedrag aan de index. Verenigingen die zich inzetten als UiTPAS-deelnemer worden voor hun inclusieve werking beloond. Wanneer evenementen van verenigingen openstaan voor de hele bevolking verdienen ze ook gemeentelijke steun.
  12. De Pit-site wordt verder ontwikkeld als vrijetijdssite met onder meer een extra kunstgrasveld. In samenspraak met onze jongeren wordt ook een verhuis van het jeugdhuis Bizar naar een nieuwbouw aan de Pit onderzocht, net als de aanleg van een basketpleintje. We voorzien veilige ‘hangplekken’ voor de jeugd. We zoeken naar een goede en gedragen oplossing voor de verkeersproblematiek aan de Dreef in Opstal.
  13. De gemeentelijke sportplaatsen worden goed onderhouden en waar nodig aangepakt (bv. Finse piste). Ook verenigingen met een eigen infrastructuur worden extra ondersteund bij investeringen en werken (bv. fietsenstallingen, aanleg parking, verlichting, beveiligingscamera’s, ...). Alle sporters hebben toegang tot een defibrillator.
  14. De tentfuiven van de jeugdverenigingen worden structureel ondersteund. Om de kosten te drukken koopt of huurt de gemeente zelf een kadertent aan die we ter beschikking stellen van de verenigingen. We herbekijken de verplichting voor onze verenigingen om security in te huren bij evenementen en ondersteunen hen financieel waar nodig.
  15. We ondersteunen de eigen evenementen van elke deelkern. Opstal kermis en carnaval krijgen volwaardige subsidies op het niveau van de andere evenementen. De kerstmarkt wordt in samenspraak met onze jeugd opnieuw vast in Opdorp georganiseerd. De Zomerse Donderdagen worden in de zomermaanden wekelijks georganiseerd.
  16. Omdat Buggenhout vele toeristische troeven heeft, breiden we het toerismebeleid sterk uit. Naast de gebruikelijke wandel- en fietskaarten zetten we in op dag- en verblijfsarrangementen en een toeristisch infopunt met onthaalfunctie. Ook op de gemeentelijke website vermelden we wat Buggenhout aan toeristen te bieden heeft. Onze troeven zoals het bos, de Scheldevallei en de brouwerijen worden meer uitgespeeld en we voorzien veilige fiets- en wandelverbindingen tussen deze locaties. We laten experts het verhaal van Buggenhout schrijven en opgeleide gemeentegidsen geven het door. We promoten onze lokale producten in samenwerking met de lokale ondernemers.
  17. We realiseren een camperplaats in de omgeving van Buggenhoutbos. Er worden de nodige laad- en lozingspunten voorzien. We bekijken ook de mogelijkheid voor een toilet en omkleedruimte voor sporters.
  18. Buggenhoutbos heeft enorm veel potentieel voor jeugdtoerisme en dus schakelen we het centrum voor jeugdtoerisme in om een jeugdverblijf te initiëren.
  19. N-VA wil dat het gemeentelijke erfgoed kan worden gebruikt door de gemeenschap. Na 6 jaar stilstand wordt een nieuwe publieke bestemming gegeven aan de pastorie en de pastorietuin van Buggenhout-centrum. De bib in het oud gemeentehuis van Opdorp wordt op een andere plaats in de buurt ondergebracht, zodat het gebouw meer kan gebruikt worden. Ook ons funerair erfgoed verdient een opwaardering.
  20. Het immaterieel erfgoed zoals de dialectwoorden, reuzen en rituelen wordt beschermd. We voorzien een structurele steun aan het Bosbegankeniscomité en alle subsidiemogelijkheden bij Dijk92 worden uitgeput.
  21. 2025 wordt een feestelijk jaar waarin we 900 jaar Buggenhoutse geschiedenis vieren. Na het feestjaar 2025 worden de Culturele Weekends opnieuw geïntroduceerd. De focus ligt op projectmatige samenwerkingen in de deelgemeenten (erfgoed, cultuur, jeugd, sport, zorg, economie, …).
  22. De Dries in Opdorp is het centrale ontmoetingsplein en het levende en groene hart van het dorp. We willen het sociale en culturele leven rond de Dries verder uitbouwen en stellen een beheersplan op voor de activiteiten die er mogelijk zijn en voor de horecaterrassen. Daarbij wordt onder meer ook gedacht aan bijkomende fietsenstallingen. De infrastructuur van de boogschutters en petanqueclub wordt gerenoveerd.
  23. Er wordt een transparant subsidiekader opgesteld. Via een subsidiewijzer moeten ondernemende burgers makkelijk terugvinden welke subsidiekanalen er beschikbaar zijn. Een (intergemeentelijke) subsidioloog zorgt ervoor dat we maximaal centen ophalen bij diverse overheden en instellingen.
  24. We stellen een reglement op dat burgers toestaat mee te kunnen kiezen hoe een deel van het belastinggeld wordt besteed. Een jury, die een afspiegeling moet zijn van de gemeenteraad, beoordeelt de ingediende projecten op het burgerbudget. Verschillende doelgroepen (zoals jeugd of senioren), thema’s (zoals duurzaamheid of sport) of regionale spreiding (een wijk- of straatbudget) kunnen de basis vormen. De finale beslissing over de inzet van belastinggeld blijft wel een bevoegdheid van de gemeenteraad.
  25. N-VA wil meer participatie en inspraak vanuit de bevolking en pleit voor een algemeen kader. Voor beleidsvoorstellingen met een grote impact worden voldoende participatiemomenten ingepland. Een infomarkt is slechts interessant als de markt voldoende vragen van de bezoekers kan beantwoorden. In alle andere gevallen is een infoavond een betere keuze. Hiervoor kan een uitgebreide groep betrokken inwoners uitgenodigd worden, maar vragen over bepaalde dossiers kunnen ook besproken worden tijdens een aparte afspraak met het gemeentepersoneel. Ook de adviesraden zoals de jeugdraad worden opgewaardeerd en echt betrokken in de besluitvorming.

Een zorgzaam Buggenhout

Zorgzaam Buggenhout: investeren in het welzijn van onze burgers, in kinderopvang, onderwijs en een bereikbare en kwaliteitsvolle gemeentelijke dienstverlening

Een grondige aanpak van onze zorgcampus met een nieuw rusthuis en dienstencentrum is een prioriteit voor de nieuwe ploeg. We zorgen ook voor onze zwemmers en andere sporters. Het aanbod aan kinderopvang moet verder uitgebreid worden. N-VA wil tot slot ook de gemeentelijke dienstverlening aan de burger en de bedrijven nog verder verbeteren.

  1. In 2025 wordt een toekomstplan voor de zorgcampus en de (thuis)zorgdiensten uitgetekend. We gaan voor een groene en aangename campus met voldoende zitbanken. De site loopt visueel door tot in het centrum, zodat jong en oud elkaar gemakkelijker ontmoeten.
  2. We bouwen een nieuw woonzorgcentrum dat voldoet aan het nieuwe woonzorgdecreet, met (ondergrondse) parking voor het personeel en de bezoekers.
  3. Binnen de zorgcampus wordt een nieuw lokaal en erkend dienstencentrum gebouwd. Het dienstencentrum zorgt met vrijwilligers en personeel voor tal van activiteiten en animatie. Naast een centrale werking wordt ook een buurtzorgwerking opgestart in de deelgemeenten/wijken.
  4. De huidige cafetaria wordt verder uitgebouwd tot een sociaal restaurant voor iedereen. Jong en oud is welkom om iets te eten of te drinken.
  5. Vrijwilligers zijn een onmisbare aanvulling op de gemeentelijke dienstverlening. Er wordt een coördinator vrijwilligerswerking aangeduid.
  6. De indexering van de dagprijzen van het woonzorgcentrum en de serviceflats splitsen we op in een zorgaandeel en een woonaandeel.
  7. Onze oudere bevolking wil steeds langer thuis blijven wonen. Naast de centrale voorzieningen focussen we dan ook meer op thuiszorg. Voor diverse thuiszorgdiensten worden private partners betrokken.
  8. Samen met partners zorgt de gemeente voor het vervoer van minder mobiele burgers naar de centrale diensten en voorzieningen in het centrum (bv. marktbus, vervoer naar sociaal restaurant ...).
  9. De sociale dienst begeleidt cliënten maximaal naar werk en zorgt voor de integratie in de samenleving. Initiatieven zoals de Nederlandse lessen van Taalkom en de verdeling van de producten van Slaatje Praatje worden verdergezet.
  10. N-VA vindt dat onze jongeren in hun eigen gemeente moeten kunnen (leren) zwemmen. Daarom willen we samen met een externe partner een nieuw en volwaardig zwembad van 25m bouwen op de site de Pit. Het zwembad heeft een G-lift en peuterbad zodat alle scholen voor hun zwemlessen terecht kunnen in de eigen gemeente. Na de lesuren kunnen ook onze eigen inwoners baantjes zwemmen onder toezicht van een redder. Bij voldoende vraag wordt ook het organiseren van andere zwembadsporten onderzocht.
  11. We ondersteunen de participatie van mindervaliden aan het verenigingsleven en de samenleving met onder meer aangepaste activiteiten. De G–sportdag wordt structureel ingepland in de sportkalender en sportclubs die G-sport aanbieden worden daarvoor extra ondersteund. Voor rolstoelgebruikers voorzien we aangepaste picknickbanken en bij evenementen een toegankelijke WC-wagen.
  12. Tijdens het jaarlijkse sportgala worden de sportlaureaten in de bloemetjes gezet.
  13. De wijk- en straatcomités zijn de verzoeting van de maatschappij en worden structureel ondersteund. Ook adviesraden en verenigingen moeten actief meewerken aan de aanpak tegen vereenzaming.
  14. N-VA wil een actieplan kinderopvang om voldoende opvangplaatsen in de kinderopvang te hebben. We voorzien een starterspremie voor beginnende onthaalouders en geven een werknemersstatuut aan wie dat wil. Ouders die opvang zoeken kunnen de beschikbare plaatsen terugvinden op het digitaal loket. Bij een tekort aan opvangplaatsen wordt voorrang verleend aan werkende ouders. Bij voldoende vraag kan er ook een opvanglocatie voorzien worden op den Briel.
  15. We gebruiken de mogelijkheden van het nieuwe decreet buitenschoolse kinderopvang (BOA-decreet) om kwalitatieve opvang voor en na de schooluren te combineren met een ruim aanbod aan vrijetijdsactiviteiten voor onze kinderen. We organiseren een ruim aanbod aan sportkampen tijdens de schoolvakanties. Bij de bouw van een nieuwe buitenschoolse kinderopvang in Opstal wordt ingezet op een multifunctioneel gebruik van de terreinen samen met Avalon vzw.
  16. We bereiden een subsidiedossier voor om een nieuwbouw te realiseren voor de gemeentelijke basisschool ’t Sprinkhaantje. We voorzien daarbij een sportruimte die na de schooluren ook voor andere gebruikers openstaat en integreren de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans opnieuw in het gebouw. Vanuit de academie streven we een betere doorstroming naar onze muziekverenigingen na.
  17. Scholen die hun infrastructuur ook na school ter beschikking stellen van de gemeenschap kunnen hiervoor een tegemoetkoming krijgen van de gemeente.
  18. We investeren in het gemeentelijk personeel voor een nog betere, kwaliteitsvolle en bereikbare dienstverlening aan onze burgers.
  19. De snelbalie van het gemeentehuis openen we ook op zaterdagvoormiddag. Het klantencontactcenter moet permanent telefonisch bereikbaar zijn tijdens de kantooruren.
  20. De projecten van Digibuddies, Digimobiel en Digibanken worden verdergezet tot in de deelgemeenten om de digitale kloof te verkleinen.
  21. Het formaat, de inhoud en de frequentie van het gemeentelijk infoblad wordt herzien. Er is opnieuw ruimte voor onze ondernemers en verenigingen om te adverteren. Hetzelfde geldt ook voor de led-schermen die in de deelkernen verschijnen.
  22. De gemeentelijke zaaltjes worden volwaardig uitgerust en moeten ook in vakantieperiodes en op feestdagen kunnen gehuurd worden.
  23. Een huwelijksceremonie maken we mogelijk op diverse buitenlocaties.
  24. We willen een natuurbegraafplaats inrichten, die beantwoordt aan de groeiende vraag naar een laatste rustplaats in een groene omgeving.
  25. Het kerkenbeleidsplan wordt herschreven zodat nevenbestemmingen gezocht worden voor alle Buggenhoutse kerken. Naast de erediensten moeten de kerken maximaal kunnen gebruikt worden door de gemeenschap.