Al vijf jaar op rij dalend aantal leerlingen muziek aan academie: “Hoog tijd voor een actieplan om muziekopleiding op te krikken”

Op 29 november 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Gemeenteraad
Jan Jacobs

De voorbije vijf jaar ging het leerlingenaantal voor de muziekopleidingen aan de Buggenhoutse academie met dertien procent achteruit. Voor oppositiepartij N-VA is het het signaal om aan de alarmbel te trekken. “Dit zal gevolgen hebben voor de amateurmuziekvereniging in onze gemeente. Tijd voor een actieplan”, meent Jan Jacobs. Volgens schepen François Suys (CD&V) is er geen reden tot paniek.

“Een verontrustende daling van het leerlingenaantal”, noemt N-VA-raadslid Jan Jacobs, zelf muzikant bij de Buggenhoutse muziekvereniging ‘t Muziek, de cijfers van de gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans. “Voor de opleidingen Woord en Dans zit het aantal leerlingen in stijgende lijn, het omgekeerde doet zich voor bij de muziekafdeling”, zegt hij. “En dat terwijl in onze buurgemeenten zoals Lebbeke en Dendermonde de muziekopleidingen steeds meer leerlingen mogen verwelkomen.”

Jacobs vindt dat er dringend actie nodig is om het tij te keren. “Deze tendens zal immers niet alleen gevolgen hebben voor de academie, maar ook voor de amateurmuziekverenigingen in onze gemeente, zoals koren, fanfares en harmonieën”, zegt hij. “Minder leerlingen zonder degelijke opleiding zorgt ook voor minder doorstroom naar deze verenigingen. Een dalend aantal leden betekent in het slechtse geval het einde van de vereniging. Zo’n mogelijke verschraling van ons culturele landschap moeten we ten allen prijze proberen vermijden.”

Actieplan

En dus legt Jacobs, die ook zelf les volgt aan de academie en in het verleden bevoegd schepen over deze materie was, een actieplan op tafel om het aantal leerlingen muziek aan de Buggenhoutse academie weer te doen groeien en “de zorgwekkende tendens te keren”. Hij stelt onder andere voor om extra lesmomenten te organiseren in de verschillende deelgemeenten. “Die kunnen dan direct na schooltijd plaatsvinden, zodat ze mooi aansluiten op de schooluren en verplaatsingen van de kinderen tot een minimum beperkt worden”, zegt hij. “Bij verenigingen zoals de Chiromuziekkapel kunnen de koperblazers zeker warm gemaakt worden voor lessen om hun talenten verder te ontplooien. En plezante, korte optredens in de scholen kunnen daar jeugd warm maken om ook in te schrijven voor onze academie. Vooral houten en koperen blaasinstrumenten hebben extra ondersteuning nodig.”

Tendens volgen

Schepen François Suys (CD&V) relativeert: “In heel Vlaanderen zit het leerlingenaantal voor academies de jongste vijf jaar in dalende lijn. In de eigen provincie Oost-Vlaandern is dat 4 procent, voor Buggenhout is dat 5 procent. We volgen dus gewoon de trend. Het kan te wijten zijn aan de nasleep van de coronacrisis, dalende geboortecijfers en minder interesse in fanfares”, zegt hij. “Bovendien behoort onze academie op vlak van aantal leerlingen ten opzichte van aantal inwoners in de gemeente bij de koplopers van Vlaanderen. We hebben in onze academie een enthousiast team. Ik zie niet wat we meer kunnen doen.”

Jacobs ontkent niet dat de domeinen woordkunst en dans floreren, maar maakt zich wel zorgen om de daling voor het domein muziek. “Want de academie ligt me nauw aan het hart”, zegt hij. “Het is onacceptabel dat dit op de achtergrond staat door gebrek aan visie van ons gemeentebestuur. Cultureel engagement is van vitaal belang voor onze gemeenschap.”

Krant : HLN

Journalist: Nele Dooms