N-VA stelt afname schoolvoorstellingen in De Pit invraag: “Budget moet naar omhoog”

Op 26 februari 2024, over deze onderwerpen: Cultuur, Gemeenteraad, Kunstonderwijs

Oppositiepartij N-VA zette tijdens de jongste gemeenteraad vragen bij de afbouw van het aantal schoolvoorstellingen in De Pit in Buggenhout. “Het budget moet omhoog”, meent N-VA-raadslid JanJacobs.

De voorbije jaren programmeerde de cultuurdienst van Buggenhout doorgaans twee schoolvoorstellingen per seizoen pergraad voor de Buggenhoutse scholen. Zo konden leerkrachten kiezen waar ze met hun klas naartoe zouden gaan. Maar ditschooljaar is slechts één schoolvoorstelling per graad voorzien. “Er is meer budget nodig om dat aantal op te trekken”,klinkt het in een mail van de betreffende dienst aan de scholen.
Voor oppositiepartij N-VA was het aanleiding de scholenprogrammatie op de agenda van de gemeenteraad te zetten. “Webetreuren deze afbouw van scholenprogrammatie”, zegt raadslid Jan Jacobs (N-VA). “Vorig schooljaar was er ook al eenprobleem waarbij voor de derde graad van lagere scholen geen voorstelling voorzien was en klassen uitweken naar De Biekorf in Lebbeke. Dat is erg te betreuren, zeker als we zelf zo’n mooie De Pit hebben. Het is nooit te verdedigen dat hetscholenaanbod wordt afgeslankt. Onze jeugd moet kunnen proeven van cultuur. Wij dringen er dan ook op aan om hetbudget op te trekken.”

Volgens schepen van cultuur en jeugd Mieke Van Malderen (CD&V) zijn de voorstellingen de jongste jaren duurdergeworden. “Daarom is beslist meer te handelen volgens vraag en aanbod”, stelt ze. “We bevragen de scholen over huninteresse en programmeren op basis daarvan. En daardoor zijn we nu slachtoffer van ons eigen succes: terwijl vroegersommige schoolvoorstellingen maar voor de helft volzet waren, is nu alles uitverkocht en zit de zaal vol. Bovendien kiezenwe op basis van het beschikbare budget liever één voorstelling van goede kwaliteit, dan twee van mindere.”
Buggenhout voorziet een pot van 1.500 euro om schoolvoorstellingen te programmeren. Van Malderen wil bekijken om datte verhogen. Broodnodig, vindt Jacobs dat. “Alles is duurder geworden. Dus moet het budget aangepast, in plaats van hetaanbod te verminderen”, zegt hij.

HLN 26/2/2024 - Nele Dooms